Zandvoort baalt en Assen ziet haar kansen op de Formule 1 stijgen

De kansen voor Assen om in 2020 gastheer te mogen zijn voor Max Verstappen en zijn concurrenten stijgen nu Circuit Zandvoort geen overheidssubsidie krijgt voor de komst van de Formule 1.

„Wij claimen zeker nog geen overwinning, de weg is nog lang, maar als de kansen van Zandvoort kleiner worden, stijgen die van Assen”, stelt Jos Vaessen, die zich met stichting The Netherlands Grand Prix Foundation inzet om de Formule 1-droom in de Drentse hoofdstad werkelijkheid te laten worden. De organisatie heeft inmiddels een uitnodiging op zak om op het hoofdkwartier in Londen te komen praten.

Geen geld voor Zandvoort

Minister Bruno Bruins van Sport liet dinsdag middels een brief aan de Tweede Kamer weten dat hij niet voornemens is Zandvoort de gevraagde jaarlijkse bijdrage van vijf miljoen euro toe te kennen. Reden om de hand op de knip te houden is dat het om een commercieel sportevenement gaat waarvan de rechten in handen zijn van een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf.

„Een rijksbijdrage is daarom niet nodig, noch gerechtvaardigd”, beargumenteert Bruins. De minister meent dat er, gezien de omvang en impact van Formule 1, genoeg mogelijkheden zijn voor het Nederlandse bedrijfsleven om een bijdrage te leveren en daar voordeel uit te halen.

Te duur?

Of het Nederlands bedrijfsleven warmloopt voor Formule 1 op Zandvoort en bereid is de benodigde miljoenen op tafel te leggen, is evenwel de vraag. Zandvoort heeft zo’n twintig miljoen euro nodig voor de fee die de Formule 1-organisatie vraagt en moet daarnaast miljoenen investeren om het circuit in gereedheid te brengen voor het mondiale racefestijn.

„Heineken heeft inmiddels laten weten dat zij niet zullen sponsoren”, weet Vaessen, die zelf met zijn delegatie onlangs ook een gesprek voerde met Bruins. „Daarin hebben wij de minister verteld dat wij geen verzoek zullen indienen voor subsidie. Wij hebben de financiering voor de Formule 1 op het TT Circuit al rond. Het circuit is in 2020 gereed. In oktober gaan we de nieuwe asfaltlaag aanbrengen om Assen klaar te maken voor Formule 1.”

Deadline is 31 maart

Kort nadat Bruins dinsdag bekendmaakte geen subsidie te zullen verstrekken aan Zandvoort, lekte een brief uit van het Formule 1-management aan Circuit Zandvoort. In het schrijven, gedateerd 13 december 2018, staat dat als het duincircuit op 31 maart de zaken niet voor elkaar heeft, de beleidsbepalers van de Formule 1 met andere belangstellenden buiten Nederland in gesprek gaan om de plaats op de kalender in te vullen.

Over Assen wordt met geen woord gerept.

‘Een politiek spel’

Vaessen maakt zich geen zorgen.

„Het is een politiek spel. Niet uit te sluiten is dat Zandvoort deze brief in handen heeft gekregen als drukmiddel richting de overheid. Die is daar klaarblijkelijk niet voor gezwicht. Wij richten ons op onze eigen communicatie met het Formule 1-management. Anderhalve week geleden is er nog contact geweest. Wij zijn uitgenodigd om binnenkort in de periode van eind februari tot half maart naar Londen te komen om de zaken door te spreken. Amerikanen zijn doorgaans redelijk direct en zullen niet met ons in gesprek gaan als wij kansloos zijn. Wij gaan er nog steeds vanuit dat wij een alternatief zijn voor Zandvoort en gaan door met het project.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.