Tips voor gezond en prettig thuiswerken

Foto via Unsplash

Thuiswerken: de een is er dol op, de ander zit toch echt liever op kantoor. Nu heel Nederland – beter gezegd: de hele wereld – in de ban is van het coronavirus, hebben veel mensen geen keus. Wie dat kan, werkt thuis.

Met deze tips haal je het beste uit je thuiswerkdagen:

1. Doe alsof je gewoon naar je werk gaat

Soms is jezelf een beetje voor de gek houden helemaal geen slecht idee. Sta op dezelfde tijd op, douche, kleed je aan, ontbijt: kortom, doe alles wat je normaal gesproken ook doet voordat je de deur uitgaat om naar je werk te gaan. Fan van je joggingbroek? Snappen we helemaal. Maar voor je productiviteit is een kledingstuk dat je vooral draagt voor Netflix-marathons minder geschikt. Trek dus liever je gewone kantoorkloffie aan. Zo gaat je brein vanzelf in de aan-stand en bereid je jezelf optimaal voor op je werkdag.

2. Zoek een plek met daglicht

Daglicht werkt een stuk prettiger dan kunstmatige verlichting. Je blijft er wakker en alert van en kunt je beter focussen. Ook fijn: met iedere lamp die je níet aanzet bespaar je weer wat energie.

3. Let op je werkhouding

Dat betekent om te beginnen: niet vanuit bed of op de bank werken, maar gewoon aan een tafel of bureau. Veel effectiever, veel gezonder. Je rug, schouders en nek zullen je dankbaar zijn.

4. Haal af en toe een frisse neus

Even een luchtje scheppen is hartstikke gezond en zeker nu je waarschijnlijk meer tijd binnen doorbrengt geen overbodige luxe. Voorlopig zorg je er natuurlijk wel voor dat je op gepaste afstand blijft van je buren of andere wandelaars. Als je toch buiten bent: je wandeling is een prima gelegenheid om je buurt een beetje schoon te houden. Binnen is frisse lucht trouwens ook belangrijk, zet dus als het kan een raampje open of op een kier.

5. Kom in beweging

Druk, druk, druk? Hoe lang je to-do-lijst ook is, een beetje beweging tussendoor houdt je scherp en is gewoon goed voor je. Je lijf wordt blij van wat rek- en strekoefeningen tussendoor en je krijgt er meteen een energieboost van. En voor stoelyoga, bijvoorbeeld, hoef je niet eens van je plek af te komen.

6. Ga voor groen

Heb je kamerplanten in huis of staan er al een paar mooie voorjaarsbloeiers in de tuin? Planten maken je productiever en verminderen stress. Zet dus gerust een mooi exemplaar op je (tijdelijke) thuiswerkplek. Sommige soorten, zoals de graslelie en de philodendron, zuiveren ook nog eens de lucht.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Ik ben bewust
Ik ben bewust
trending
werk
gewoonLekker
menu