Duurzaam eten: niet duur, wel lekker

Foto via Unsplash

Gezond en duurzaam eten hoeft niet duur te zijn. Met slimme keuzes kom je met een klein budget toch aan je dagelijkse portie vitamines en mineralen. Bovendien verklein je zo je ecologische voetafdruk , want een voedzaam dieet is vaak ook een stuk duurzamer.

Niet duurder

Gezond eten is niet per se duurder. Dat we dat soms wel denken is niet zo gek: zolang een zak patat goedkoper is dan verse groenten of een biologisch stuk vlees. Toch heeft het Voedingscentrum berekend dat je voor 2 euro per persoon al een gezonde en lekkere avondmaaltijd op tafel zet. En eten volgens de Schijf van Vijf kost ongeveer 6 euro per dag.

Voedingswijzer

Even een geheugensteuntje voor wat er op die Schijf van Vijf staat: voldoende groente en fruit, vis, kleine porties zuivel en vlees, en volkorenproducten. Binnen deze voedingswijzer valt dus genoeg te variëren met wat je zelf lekker vindt. Sommige producten, zoals asperges, frambozen en verse vis, zijn meestal vrij duur. Maar door andere keuzes te maken en slim in te kopen, hoeft verantwoord eten je geen cent meer te kosten.

Minder milieu-impact

De winst voor het milieu is daarentegen enorm. Maar liefst 20 tot 35 procent van de milieubelasting en CO2-uitstoot in Nederland komt door voedselproductie. Dat is meer dan bij vervoer. Met een duurzaam dieet verlaag je je milieu-impact tot 50 procent.

Heb je deze tips voor duurzamer eten eenmaal in de vingers, dan krijg je geheid ook meer plezier in het kopen en bereiden ervan.

Tip 1: leer koken

Als je weet wat je allemaal kunt maken met seizoensproducten, vleesvervangers en een goed gevuld kruidenrekje, zet je voor bijna nop veel lekkers op tafel. Hoe meer een product bewerkt is (voordat jij het koopt), hoe meer jij er uiteindelijk voor betaalt. Neem bijvoorbeeld vleesvervangers: in de supermarkt kost een pakje met 2 groenteburgers zo’n 3 euro, terwijl je voor dat bedrag met gemak 5 zelf maakt .

Tip 2: koop lokaal

Tomaten uit Afrika of tomaten uit Nederland: je betaalt ook voor het transport van je voedsel. Woon je in een gebied waar veel wordt verbouwd? Dan kun je het allerbeste de producten rechtstreeks van het land halen. Dat is gezond, lekker, duurzaam en een stuk beter voor de locals.

Tip 3: bezoek de markt

Woon je niet in de buurt van een boerenwinkel of kun je geen eieren om de hoek halen? Breng dan voor je verse boodschappen een bezoekje aan de markt. Daar vind je veel producten die op dat moment in het seizoen zijn en allerlei aanbiedingen. Hierdoor ben je een stuk goedkoper uit dan in de supermarkt. Neem je een eigen tas mee, dan voorkom je ook nog eens dat je allerlei plastic afval meeneemt (wat in de supermarkt vaak wel het geval is.)

Tip 4: drink uit de kraan

In Nederland hebben wij de luxe dat er prima drinkwater uit onze kraan komt. En kraanwater is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je portemonnee. Zet een kan water met schijfjes citroen of komkommer in de koelkast en je hebt altijd een lekkere dorstlesser. Ook thee en koffie zijn relatief goedkoop. En als je duurzaam wilt inkopen, check dan bij koffie zeker even waar het vandaan komt .

Menu’s voor een klein bedrag

Zin om te koken? Check dan eens deze lekkere seizoensmenu’s die je in een handomdraai en voor weinig centen in elkaar draait:


L ente

  • Vismoten op Calabrische wijze
  • 1 kleine wortel, 1 kleine ui, peterselie, selderij, 2 moten vis (bijv. zalm), 1 eetlepel vloeibare margarine, ½ blik gepelde tomaten, spinaziesalade, volkoren macaroni.
  • Prijs: € 2,25 p.p.


Z omer

  • Rijst met kip en sperzieboontjes
  • 400 gram sperziebonen, 1 ui, knoflook, 200 gram kippendijvlees of kipfilet, 1 eetlepel olie, 150 gram zilvervliesrijst, kippenbouillon, 1 bosuitje. Toetje: schaaltje halfvolle yoghurt (150 ml) met aardbeien of stukjes perzik.
  • Prijs: € 2,15 p.p.


H erfst

  • Bloemkoolcurry met kidneybonen
  • 1 ui, knoflook, 1 kleine bloemkool, 1 eetlepel olie, 1 eetlepel currypasta (pot), groentebouillon, 1 klein blik kidneybonen, ½ eetlepel maïzena, 50 ml halfvolle yoghurt, verse koriander, 2 volkoren boterhammen. Toetje: fruitsalade met kiwidressing.
  • Prijs: € 1,15 p.p.


W inter

  • Stamppot rode biet met pittige vleesreepjes
  • 600 gram aardappelen, 500 gram gare rode bietjes, 1 kleine ui, 1 appel, 3 kruidnagels, 1 laurierblad, 150 gram varkensvleesreepjes of nasivlees, 1 eetlepel vloeibare margarine, 1 theelepel (gerookt) paprikapoeder, mespunt chilipoeder, circa 100 ml halfvolle melk, azijn.
  • Toetje: Turkse yoghurt.
  • Prijs: € 2,80 p.p.
menu