Overnight oats: voedzaam vega(n) ontbijtje

Foto via Shutterstock|VeronikaSmirnaya

Het geheim van een gezond ontbijt op een drukke doordeweekse ochtend? Zet de dag van tevoren alvast iets klaar. Overnight oats bijvoorbeeld. Dat is havermout die je een nachtje laat weken in de koelkast. In een potje, dus ook makkelijk om mee te nemen als je deur uit moet. En havermout geeft ook nog eens lekker veel energie. Na dit powerontbijt kun je er wel even tegenaan.

Maak gerust een paar porties extra. Goed afgesloten potjes kun je met gemak 3 dagen in de koelkast bewaren. Heb je het basisrecept eenmaal onder de knie, dan kun je eenvoudig variëren met verschillende soorten toppings. Gehakte noten, gesneden of geprakt fruit (vers van het seizoen of uit de diepvries), zaden en pitten, geraspte kokos, notenboters: wat je maar lekker vindt.

Basisrecept geweekte havermout

(voor 1 persoon)

Ingrediënten

50 gram havervlokken (let op: géén instant havermout)

1-2 el zaden (pompoen-, zonnebloem- en lijnzaadzaad, enzovoorts)

150 ongezoete plantaardige melk (zoals haver-, rijst- of amandelmelk)

Bereiding

Meng de havermout met de zaden en de plantaardige melk. Schep het mengsel in een potje, draai er een deksel op. Zet het een paar uur of de hele nacht in de koelkast. Houd je van zoet? Voeg dan naar smaak wat stevia, kokosbloesemsuiker, ahorn- of agavesiroop toe. Honing kan ook, maar dan is je ontbijtje niet meer vegan. Dat geldt trouwens ook als je koemelk gebruikt in plaats van plantaardige zuivel.

Variatie 1: met blauwe bessen, amandel & kaneel

Schep als topping een eetlepel amandelpasta en twee eetlepels blauwe bessen (vers of uit de diepvries) over de havermout. Bestrooi met wat gemalen kaneel.

Variatie 2: met banaan, framboos & pindakaas

Verdeel een halve banaan in dunne plakjes over de bodem van het potje. Meng een eetlepel pindakaas door het havermoutmengsel en schep dit er bovenop. Top af met 2 tot 3 eetlepels geprakte frambozen (vers of uit de diepvries).

Variatie 3: met wortel, walnoten & kokos

Deze variant smaakt als een worteltaartje. Rasp een bospeen en prak een halve banaan fijn. Meng dit, samen met een eetlepel rozijnen, door het havermoutmengsel. Top af met een paar grofgehakte walnoten en wat geraspte kokos.

Feestje in het weekend

Op luie zaterdagen en zondagen zet je met geweekte havermout in een handomdraai een feestje op de ontbijttafel. Maak de avond van tevoren voldoende porties havermout klaar. Verdeel ze over mooie schaaltjes en dek de tafel met verschillende toppings. Zo kan iedereen een eigen ontbijtkom samenstellen met zijn of haar favoriete ingrediënten.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Ik ben bewust
Ik ben bewust
trending
eet en drink
gewoonLekker
menu